ZBIÓR
ZASAD OPISÓW TRAS WYKORZYSTYWANYCH W NAWIGACYJNYCH RAJDACH
SAMOCHODOWYCH
i
kolarskich imprezach na orientację
Poniżej przedstawione zostały zasady
opisów tras, które będą wykorzystane na jednym z etapów kat.
TR podczas DMP w Białobrzegach.
1 UWAGI OGÓLNE
Podstawową
zasadą opisywania trasy rajdu jest stworzenie itinerera
umożliwiającego jednoznaczny przejazd trasy. Opis trasy musi
uwzględniać przepisy ruchu drogowego.
Podstawową
zasadą pokonywania trasy rajdu, jest wykonywanie kolejnych
poleceń występujących w itinererze.
Itinerer -
jest to opis trasy przejazdu.
Mapa
podstawowa - jest to mapa terenu, po którym przebiega trasa
przejazdu, z zaznaczonymi na niej jawnymi punktami. Mapę
podstawową dostarcza organizator.
Mapa jest
to mapa terenu, po którym przebiega trasa przejazdu.
Skrzyżowanie
- jest to jakiekolwiek przecięcie dróg bez względu na ich
nawierzchnie i charakter (utwardzone, gruntowe, szutrowe).
Constans -
jest to stały element opisu trasy, który w momencie
wystąpienia w terenie lub na mapie, traktowany jest jak drogowy
znak nakazu. Jest on elementem wydzielonym graficznie.
Jeżeli constans
dotyczy przejazdu po mapie, należy go uwzględnić podczas
planowania przejazdu, nie uwzględniamy go podczas jazdy z natury
(rys.1).
Jeżeli constans
dotyczy przejazdu z natury, uwzględniamy go także w trakcie
pokonywania trasy wg mapy (rys.2).
2
GRAFICZNE OZNACZENIA STOSOWANE W ITINERERACH
2.1
Droga - oznaczana jest, w itinererach z natury, linią
ciągłą, bez względu na jej nawierzchnię.
2.3
Grafika poleceń w naturze i na mapie:
- sytuacja
drogowa występująca na mapie (rys.3)
- sytuacja
drogowa występująca w naturze (rys.4)
- z sytuacji
drogowej, występującej w naturze, jedź w naturze, do sytuacji
występującej na mapie (rys.5)
-
z sytuacji drogowej, występującej na mapie, jedź w naturze, do
sytuacji występującej na mapie (rys.6)
- z sytuacji
drogowej, występującej na mapie, jedź w naturze, do sytuacji
występującej w naturze (rys.7)
- z sytuacji
drogowej, występującej w naturze, jedź w naturze, do sytuacji
występującej w naturze (rys.8)
- z sytuacji
drogowej, występującej na mapie, jedź wg mapy, do sytuacji
występującej na mapie (rys.9)
- z sytuacji
drogowej, występującej w naturze, jedź wg mapy, do sytuacji
występującej na mapie (rys.10)
2.4
Oznaczenie punktów:
- Punkty
oznaczone liczbami jedno lub dwucyfrowymi. Przejazd przez taki
punkt po mapie jest zakazany, chyba że opis trasy nakazuje
przejazd przez ten punkt.
- Punkty
oznaczone liczbami od 100 do 999. Przejazd przez taki punkt jest
dozwolony, nawet gdy nie występuje on w opisie trasy.
3 UPORZĄDKOWANIE
ITINERERA
- Kratki itinerera
muszą być uporządkowane zawsze od strony lewej do prawej oraz
od góry do dołu.
4
ZASADY NIEPISYWANIA ELEMENTÓW TRASY PRZEJAZDU W ITINERERACH Z
NATURY
4.1
Skrzyżowanie nieopisane należy przejeżdżać:
- prosto na
nieopisanych skrzyżowaniach
-
zgodnie z dyspozycją znaku nakazu lub zakazu, narzucającym na
skrzyżowaniu jeden kierunek jazdy.
4.2
Jeżeli dalsza jazda do przodu jest niemożliwa, należy po
dojechaniu do końca drogi zawrócić i kontynuować jazdę wg
poleceń itinerera.
5
ZASADY SKRÓTOWEGO OPISYWANIA ELEMENTÓW TRASY W ITINERERACH Z
NATURY
5.1
Wielokrotne wykonanie manewru tego samego typu
Jeżeli przejazd
ma być powtarzany kolejno wg tego samego opisu, wówczas należy
podać informację, ile razy należy dany manewr wykonać, np.:
2x (rys.14)
5.2
Wykonanie manewru na określonym elemencie opisu
Jeżeli manewr
wskazany w opisie ma być wykonywany po wielokrotnym wystąpieniu
takiego elementu, należy podać informację, na którym
elemencie opisu ma on zostać wykonany, np.: na 2 (rys.15)
6
RODZAJE OPISÓW TRASY
6.1
Itinerer z natury
Opis taki
przedstawia się w formie połączonych ze sobą kratek (rys.16).
Przy
lokalizowaniu skrzyżowania uwzględnia się najbliższe
skrzyżowanie, na którym opisany manewr jest możliwy do
wykonania. Mają zastosowanie uwagi zawarte w punkcie 4 i 5.
6.1.1 Itinerer
strzałkowy
W opisie
strzałkowym znak graficzny jest dokładnym odwzorowaniem
rzeczywistego skrzyżowania. Kierunek najazdu na skrzyżowanie
odpowiada kierunkowi pionowemu z dołu do góry (rys.17 i 18).
Schemat musi odzwierciedlać:
- kształt
skrzyżowania,
- kształt i
położenie ewentualnych wysepek,
- kierunek
wyjazdu oznaczony strzałką.
6.1.4 Itinerer
azymutowy
Jest to taki opis
trasy przejazdu, który wskazuje za pomocą liczby wartość
azymutu, pod jakim należy wyjechać z określonego punktu.
Azymut przedstawiamy przez podanie jego wartości, poprzedzonej
symbolem Az. Jeżeli narysowany jest kształt skrzyżowania,
azymut określa kierunek wyjazdu z podanego typu skrzyżowania
(rys.22)
Dopuszcza się
podanie azymutu bez wyrysowania kształtu skrzyżowania lub
podanie liter zwyczajowo określających azymut N, S, E, W
(rys.23).
6.3 Itinerer opisowy
Jest to taki opis
przejazdu, w którym trasa jest jednoznacznie przedstawiona
słowami.
6.4
Itinerery uproszczone
Dozwolone jest
stosowanie opisu uproszczonego itinerera kątowego w postaci
liter "P" lub "L" lub strzałek poziomych
skierowanych w prawo lub w lewo. Taki opis oznacza skręt w
drogę tworzącą najbardziej ostry kąt w prawo lub lewo od
kierunku najazdu (rys.37). Nie wolno opisywać literami P i L
jazdy do przodu (D0) lub zawracania (D180). Ta zasada dotyczy
również itinererów ze znakami drogowymi.
6.5
Itinerery topograficzne
Jest to opis
trasy przejazdu z wykorzystaniem dostarczonych przez organizatora
materiałów topograficznych. Należą do nich: mapy, plany,
szkice lub każdy wyrysowany zbiór dwóch i więcej
skrzyżowań, połączonych siatką wybranych dróg przejazdu,
zawierający punkty i strzałki kierunkowe naniesione przez
organizatora.
Do wszystkich
rodzajów elementów topograficznych stosuje się te same zasady:
- materiał
topograficzny jest zorientowany magnetycznie,
- materiał
topograficzny zawiera skalę,
- materiał
topograficzny może zawierać całą trasę na jednym rysunku lub
być podzielony na fragmenty,
- obowiązuje
bezwzględna zasada, że przejazd do wskazanego punktu musi
odbywać się najkrótszą drogą wynikającą z materiałów i
nie może przebiegać przez inny naniesiony punkt (wyjątek
punkty o kodach 100 – 999).
- punkty
naniesione przez organizatora są punktami stałymi i
obowiązują podczas przejazdu po danym materiale topograficznym.
- przy
wyznaczaniu najkrótszej drogi przejazdu należy uwzględnić
naniesione przez organizatora strzałki kierunkowe, punkty, ich
detale i constanse mapowe,
- przy
wyznaczaniu najkrótszej drogi przejazdu nie dopuszcza się
zawracania "w miejscu", na skrzyżowaniach i w
"ślepych" ulicach.
Strzałki
kierunkowe (rys.38):
- strzałka
kierunkowa biegnąca wzdłuż odcinka pomiędzy skrzyżowaniami
określa dozwolony kierunek jazdy na tym odcinku,
- strzałka
kierunkowa biegnąca przez skrzyżowanie, nakazuje wykonanie na
tym skrzyżowaniu manewru zadanego kierunkiem strzałki, lecz
tylko w tym momencie, gdy najazd następuje zgodnie z kierunkiem
jej przebiegu,
- strzałka
kierunkowa może dotyczyć tylko jednego skrzyżowania,
- wjazdowa
strzałka kierunkowa na element topograficzny określa
obowiązkowy kierunek wjazdu na jego pierwsze skrzyżowanie,
- wyjazdowa
strzałka kierunkowa z elementu topograficznego określa
obowiązkowy kierunek wyjazdu z jego ostatniego skrzyżowania,
- długość
narysowanego odcinka pomiędzy skrzyżowaniem a strzałką
wyjazdową lub wjazdową nie podlega pomiarowi. Odcinek ten może
służyć jedynie do pokazania charakteru skrzyżowania.
Objaśnienie:
a: droga
jest jednokierunkowa od skrzyżowania 2 do 3; b: droga
jest jednokierunkowa od skrzyżowania 4 do 1; c:
niedopuszczalne oznaczenie manewru; d: wyjazdowa strzałka
kierunkowa; e: wjazdowa strzałka kierunkowa; f:
nakaz skrętu na skrzyżowaniu 5 najeżdżając od 2; g:
nakaz jazdy na skrzyżowaniu najeżdżając od 5 (na górze
rysunku od 2); h: niedopuszczalne oznaczenie manewru (brak
skrzyżowania)
Detal punktu:
- przedstawia
najbliższą okolicę skrzyżowania (punktu), w powiększeniu –
może być podana skala,
- zawiera
wszystkie informacje z mapy podstawowej i dodatkowej oraz
uwzględnia występujące w naturze wszystkie drogi,
- rysunek
drogi na detalu nie może kończyć się na skrzyżowaniu, które
nie jest na nim zaznaczone,
- obszar
detalu to okrąg o maksymalnej średnicy 200m,
- na detalu
nie dopuszcza się umieszczania strzałki wjazdowej i wyjazdowej,
- detal
powinien być zorientowany magnetycznie.
6.5.1 Przejazd
wg opisów topograficznych
Opis taki
przedstawia się w formie rozsuniętych kratek połączonych
odcinkiem poziomym. Może on występować tylko przy przejeździe
między dwoma elementami na materiale topograficznym.
Jeżeli dojazd
do punktu lub wyjazd z niego ma nastąpić z jednoznacznie
określonego kierunku, to wyrysowane w kratce itinerera strzałki
określają kierunek magnetyczny dojazdu lub wyjazdu z punktu.
Dopuszcza się opis dojazdu lub wyjazdu z punktu z
uwzględnieniem wartości azymutu wpisanego w kratkę itinerera.
W takim przypadku strzałka nie musi być wrysowana precyzyjnie,
zgodnie z podanym azymutem (rys.40).
Przy wytyczaniu
najkrótszej drogi przejazdu nie należy pamiętać o
występujących, napotkanych w naturze ograniczeniach ruchu
drogowego. W miejscu napotkanego na trasie przejazdu ograniczenia
ruchu drogowego, uniemożliwiającego kontynuowanie wytyczonej
uprzednio trasy należy zaplanować nową, najkrótszą trasę
przejazdu do zadanego punktu z uwzględnieniem tego ograniczenia
(rys.41).
Objaśnienie:
Taki opis można
wykorzystać przy opisywaniu manewrów w terenie przedstawionym
na planie "a". Dla planu "b" opis jest
nieprawidłowy, gdyż "constans", znak "nakaz
skrętu w lewo", oraz zasada, że nie obowiązuje
zapamiętywanie występujących, napotkanych ograniczeń ruchu
drogowego, powodują "zapętlenie" się trasy przy
wytyczaniu najkrótszej drogi przejazdu.
Uwaga! Jeśli
polecenie „jedź z natury” lub constans powoduje wyjazd poza
drogę na mapie, to po wykonaniu polecenia należy jadąc prosto
dojechać do drogi na mapie i planować dalszą trasę przejazdu
od tego miejsca.
6.5.2 Ślepe
mapy (SM)
Są to graficzne
odwzorowania trasy przejazdu. Mogą być kreślone z zaznaczeniem
wszystkich skrzyżowań lub bez nich. Ślepa mapa musi zawierać:
-
zorientowanie względem północy,
- skalę oraz
jeżeli to jest konieczne, dodatkowo przynajmniej jeden z
elementów:
- strzałkę oznaczającą kierunek wjazdu,
- strzałkę oznaczającą kierunek przejazdu,
- strzałkę oznaczającą kierunek wyjazdu.
Ślepa mapa musi
zaczynać się i kończyć na skrzyżowaniach lub na innych,
charakterystycznych elementach trasy.
Jeśli początek
SM znajduje się na skrzyżowaniu, to zawsze na najbliższym od
ostatniego zapisu w itinererze, na którym możliwy jest do
wykonania zadany manewr, uwzględniając zasadę jazdy do przodu.
Jeśli na skrzyżowaniu z ostatniego opisu w itinererze nie
podano kierunku wyjazdu, to początek SM znajduje się na tym
skrzyżowaniu lub na najbliższym, na którym jest możliwe
wykonanie zadanego manewru. SM nie może zaczynać się na
skrzyżowaniu o jednoznacznym wyjeździe (rys.42).
7 UWAGI KOŃCOWE
7.1
W kratce itinerera może być tylko jeden element opisu trasy.
7.2
Znak !!! (wykrzykniki) oznacza: zachować podczas przejazdu
zwiększoną ostrożność.
7.3
Jeżeli w itinererze występuje strzałka półkolista tzw.
"zegar" (rys.49), to taki opis oznacza kierunek objazdu
wszystkich występujących na materiałach topograficznych:
pętli, placyków, objazdów, które tworzą proste zależności
geometryczne (np: prostokąt, okrąg, trójkąt itp.) dających
się objechać w obu kierunkach.
7.4
Dopuszcza się niepodawanie kierunku magnetycznego. Wówczas
kierunek północy wyznaczony jest prostą biegnąca od dołu do
góry i równoległą do pionowego boku kratki (kartki) itinerera.
Uwaga! Na
drogach utwardzonych obowiązują wszystkie zasady ruchu
drogowego; nie dotyczą nas zakazy wjazdu do lasu, szlabany itp.
Z punktu widzenia
uczestnika cała trasa jest jedną LOP-ką. Punkty kontrolne
(Punkty Kontroli Przejazdu - PKP) występują po prawej stronie
drogi, którą jedziemy. PKP umieszczony po prawej stronie drogi
równoległej do tej, którą jedziemy, nie jest – nawet w
kilkumetrowej odległości od nas – PKP-em.
Polecenie „zawróć” umieszczone na PKP
należy traktować jako polecenie organizatora.
Punktacja: brak prawidłowego PKP 30 pkt
karnych
„fałszywy”
PKP 10 pkt karnych